mandag 28. august 2006

Guds nådestol

Der vil jeg møte deg og tale til deg, fra stedet over nådestolen, mellom de to kjerubene som er på Paktens ark.

Akasietreet er et av de hardeste treslagene i Israel, og er godt egnet til å lage møbler og lignende. Av dette treslaget skulle Moses lage paktkisten. Instruksjonene om hvordan Paktens ark skulle lages, finner du i bibelen, i 2. Mosebok 25,10-22.

Lokket på Paktens ark, kalles nådestolen, fordi den dekker over loven - de 10 bud. Dette er et bilde på Jesus, som er vårt dekke over loven og våre lovbrudd.

Moses skulle også lage to kjeruber av hamret gull. Kjeruber er noen engler som har spesielt ansvar for tilbedelsen ved Guds tronstol og vakthold.

For å lage rent gull, må gullet varmes opp og smeltes. Da kommer urenheten opp til overflaten, og kan da bli tatt bort. Kjerubene skulle lages av hamret gull, og ikke støpt. Begge disse tingene kan symbolisere de tøffe prosessene mennesker må igjennom for å komme inn i sann tilbedelse infor Guds trone og nådestol.

Og her, midt i tilbedelsen, over pakten og de 10 bud, blandt rent "gull", vill Gud møte oss også i dag, og tale til oss om alt det gode han har for oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nådestolen var lokket på paktskisten, dette var helt gjennom av gull og jeg tror dette symboliserer at Jesus som hode for sitt legeme var tvers gjennom rettferdig. Resten av kisten var av akasietre og kledd med gull både inni og på utsiden dette er vel de som er ikledd rettferdighet og ikke eier den i seg selv. For så mange som er døpt til Kristus har ikledd seg Kristus.
Jeg tenker meg at loven som bare ser gull omkring seg når den gløtter på øynene straks faller til ro igjen, men fjerner jeg lokket vil loven se meg og da våkner den til live raskt. Detfor er det viktig at vi lar Han som er den rettferdige være på sin plass hele tiden. Jeg vil og tro at Han som ser ovenifra ser lokket som helt gjennom er gull og er tilfreds.
Paulus skriver at den som vil rettferdiggjøres av lover er skilt fra Kristus.
Jeg vil til all tid la den blodbestenkte nådestolen være mellom meg og Mose lov, Guds rettferdighetskrav.

Anonym sa...

Hvordan blir en registrert som bruker her. Har forsøkt, men får bare beskjed om at brukernavnet ikke er brukbart?