lørdag 5. april 2008

Gudommelig debugging

Jeg hadde et innlegg i bloggen til Bjørn Olav Hansen om apostler i dag som han fant litt vel teknisk. Men det er egentlig ikke så rart, siden jeg er teknisk teknikker. Derfor har jeg også lett for å forstå og kunne sette meg inn i åndelig teknologi, som for eksempel nådegavene. Men jeg har lyst til å ta en åndelig teknisk parallell til:

Jeg jobber også med programmering. Man tar en visjon om nåe man ønsker å lage, og lager så en meget detaljert plan for hvordan datamaskinen skal utføre denne oppgaven. Dette er finmekanikk, og vanskelig å lage riktig på første forsøk. Som regel gjør programmet en eller annen feil, det kaller vi bug på fagspråket, oppkalt etter et insekt som snek seg inn imellom elektriske releer i 1947.

Mye av arbeidet i programvareutviklingen er å finne disse feilene og rette dem, debugging kalles denne delen av prosessen på fagspråket.

Slik er det i det åndelige livet også. Gud har en visjon, en plan for våre liv, men av og til gjør vi feil også - synd kalles det. Andre ganger gir vi en annen respons enn det Gud hadde ønsket i en gitt situasjon, eller at det er en generell treghet eller sløvhet i systemet.

Så vi har tre nivåer av bugs både i våre liv og i programvaren:
1. Feilmelding/systemkresj - synd.
2. Feil resultat, respons, oppførsel, umodenhet.
3. Treghet, sløvhet, utilgjengelighet, mangel på utrustning, ressurser og kapasitet (som også kan skyldes at vi har tatt på oss en oppgave som var for stor, eller for mye mas)

Men lar vi Gud få slippe til med sin Gudommelige debugging? Lar vi han få lov til å finne og rette feilene og manglene i våre liv? Vi må ta aktiv del i denne Gudommelige debuggingsprosessen.

Vil du lese mere om åndelig ting og teknologi som jeg interesserer meg for, kan du gå til min hjemmeside Kirkevekst og data

Ingen kommentarer: